Vrijwilliger login

Bel De Sociale Maatschap: (020) 435 45 55
  ⁄  Werken bij  ⁄  Verhalen van collega’s
Bel De Sociale Maatschap: (020) 435 45 55,
  ⁄  Werken bij  ⁄  Verhalen van collega’s

Verhalen van collega’s

Nadja en Remco vertellen over werken bij De Sociale Maatschap

“Alle ruimte om het binnen de regels totaal anders te doen”

Zo divers als alle Amsterdammers, zo verschillend zijn de vragen en problemen waarmee zij aankloppen bij de buurtteams. In de Rivierenbuurt staat het buurtteam van De Sociale Maatschap voor hen klaar. Buurtteammedewerkers Nadja en Remco vertellen over hun denken-in-mogelijkheden-werk, hun samen-fiksen-we-het-aanpak en hun alle-vrijheid-en-vertrouwen-werkgever.

werken bij De Sociale MaatschapNadja vertelt: “Waar ik zo blij van word, is dat geen enkele werkdag hetzelfde is. Er gebeuren altijd onvoorspelbare dingen. Het kan zomaar zijn dat hier iemand binnenloopt die midden in een crisis zit. Dan is er altijd wel een collega die wil helpen. Als medewerker bij De Sociale Maatschap hebben we daar ook de tijd en ruimte voor. Zomaar binnenlopen kan lang niet overal.”

Ondersteuning voor alle Amsterdammers
Remco en Nadja helpen Amsterdammers met kleine vragen en grote problemen. Remco legt uit: “Soms kloppen ze hier aan, omdat ze in de schulden zitten of omdat een echtscheiding niet goed is verlopen. Dan weer hebben we te maken met burenruzies of met woningen die zo vervuild zijn dat de bewoners opruimhulp nodig hebben. Maar we ondersteunen ook bij simpelere vragen. Sommige mensen vinden het bijvoorbeeld lastig om hun administratie te doen, om brieven goed te begrijpen of om met instanties contact op te nemen. Wij geven hen dan een duwtje in de rug.”

Nadja en Remco zien dagelijks veel verschillende Amsterdammers. Remco: “Bij mijn vorige werk ondersteunde ik vooral mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Nu begeleid ik allerlei doelgroepen: dat kunnen ouderen zijn, maar ook jongvolwassenen met autisme. En natuurlijk ben ik er ook voor LVB’ers. Mijn expertise op dat gebied deel ik uiteraard met mijn collega’s.”

Puzzelstukjes bij elkaar brengen
Volgens Nadja is een belangrijk onderdeel van hun werk om alle stukjes van een puzzel bij elkaar te brengen. “We hebben hier in de buurt veel eenzame ouderen. Krijgen we een hulpvraag van een huisarts binnen, dan gaan we als eerste bij de oudere langs. Vaak kom je erachter dat er veel meer aan de hand is. Dat er naast een concrete vraag naar bijvoorbeeld huishoudelijke hulp ook sprake is van grote eenzaamheid.”

“Op zo’n moment brengen we iedereen bij elkaar: familie, vrijwilligers, professionals. Hoe kunnen we iemand zelf activeren? Hoe kan het netwerk helpen? En waar is professionele zorg nodig? Buren die eens per week de vuilnis aan straat zetten en een praatje maken, kunnen bijvoorbeeld al een groot verschil maken. Meestal zitten wij in de regie- en wegwijsrol, soms zorgen we ook zelf voor kortdurende begeleiding.”

Buiten de lijntjes kleuren
Remco en Nadja figureren momenteel in de wervingscampagne die De Sociale Maatschap neerzet als een tikkie rebels. Als een werkgever die staat voor een andere manier van werken in het sociaal domein. In hoeverre hebben zij in hun dagelijkse werk de ruimte om buiten de lijntjes te kleuren, om sommige problemen net even anders op te lossen?

“Het zijn ónze Amsterdammers waar het over gaat”

Nadja: “Natuurlijk heeft ons buurtteam gewoon te maken met de regels van de gemeente Amsterdam. Daarbinnen nemen we de vrijheid om allerlei creatieve oplossingen te verzinnen. Neem bijvoorbeeld ons laagdrempelige maaltijdinitiatief, opgezet door een collega. Mensen kunnen hier vier keer per week aanschuiven voor een maaltijd van zes euro. Daarbij snijdt het mes aan meerdere kanten.”

“Een oudere dame wil bijvoorbeeld geen ambulante begeleiding, maar haar dochter zit wel over haar in. Nu heb ik voorgesteld dat de dame een paar keer per week bij ons komt eten. Dan komt ze haar huis uit, eet ze gezond en ondertussen houden wij een oogje in het zeil, zonder dat er specialistische zorg nodig is. Zo houden we laagdrempelig de connectie met de kwetsbare Amsterdammer.” Op eenzelfde manier ontwikkelt het buurtteam nu ook een boodschappenservice: vrijwilligers bellen eens per week voor de benodigde boodschappen en horen meteen hoe het met de oudere gaat.

Praktisch aanpakken

“We zijn hier echt van het aanpakken en doen”, aldus Remco. “Wij doen hier bijvoorbeeld veel indicaties. Dat houdt in: iemand klopt bij ons buurtteam aan met een vraag voor dagbesteding, ambulante ondersteuning of huishoudelijke hulp. Wij kijken dan eerst of iemand een beroep kan doen op het eigen netwerk. Lukt dat niet, dan kunnen we wellicht een vrijwilliger inschakelen. Blijkt uiteindelijk dat professionele ondersteuning noodzakelijk is, dan geven we een indicatie daarvoor af.”

“Om de Amsterdammers met een indicatievraag te helpen, hebben we het indicatieteam in het leven geroepen. Eens per week zijn alle professionals bij elkaar en kunnen Amsterdammers bij ons binnenlopen. We hebben dan nog wel met het complexe systeem van de gemeente maken, maar we maken het voor ons en de Amsterdammers stukken praktischer. En zo hebben we ook een inloopochtend bedacht voor mensen die vragen hebben over hun post.”

Veel vrijheid in het werk
In de vacatures belooft De Sociale Maatschap toekomstige werknemers veel vrijheid. Nadja en Remco kunnen dat alleen maar beamen. Nadja krijgt bijvoorbeeld alle ruimte om mensen met autisme – haar aandachtsexpertise – goed te begeleiden op weg naar specialistische zorg: “Volgens de regels mogen we mensen maar maximaal vier maanden begeleiden, maar bij mensen met autisme heb je meer tijd nodig. Die ruimte krijg ik.”

Remco bevestigt: “Als je goed kunt onderbouwen waarom je iets anders doet, wordt er naar je geluisterd. Ik voel me als werknemer en expert echt serieus genomen. Het zijn tenslotte ook ónze Amsterdammers waar het over gaat.” Remco ervaart de vrijheid ook in zijn dagindeling: “We hebben hier geen rooster, maar bepalen onze eigen agenda. Soms begin ik later, zodat ik ’s avonds bij mensen thuis langs kan. Die regie over mijn eigen dag vind ik heel fijn.”

Op en top gedreven
Als we Nadja en Remco vragen waarom ook anderen buurtteammedewerker bij De Sociale Maatschap zouden moeten worden, raken ze niet uitgepraat. Nadja roemt onder meer de sfeer: “Je komt in een fijn team terecht – met veel humor – en je kunt hier gewoon jezelf zijn. En er wordt goed gekeken wat jouw kracht is, zodat je die nog beter kunt inzetten. Daarbij is er alle aandacht voor je ontwikkeling. Het is zo fijn dat je je creativiteit kwijt kunt, dat je nieuwe dingen kunt opzetten en dat De Sociale Maatschap je daarin aanmoedigt.”

Hun belangrijkste drijfveer is toch wel dat ze er als Amsterdammer voor de Amsterdammers mogen zijn. Remco verwoordt het als volgt: “Niets is mooier dan om mensen weer gelukkiger te zien. Mensen die eerst vastzaten en nu samen met jou een stap hebben gemaakt, zijn vaak zo dankbaar. Daar krijgen we veel energie van.”

Zelf aan de slag als aanpakken-en-doen-buurtteammedewerker? Bekijk onze vacatures in Amsterdam.

 

We gebruiken cookies om onze site gebruiksvriendelijker te maken. Door onze site te gebruiken accepteer je cookies.