Vrijwilliger login

Bel De Sociale Maatschap: (020) 435 45 55
Nikki over SSW: “Goed luisteren opent deuren”
Bel De Sociale Maatschap: (020) 435 45 55
Nikki over SSW: “Goed luisteren opent deuren”

Nikki over SSW: “Goed luisteren opent deuren”

In de zomer van 2018 is een aantal hulpverleners gestart met Stress Sensitief Werken (SSW), een training die is ingericht om men in hun kracht te zetten. SSW bleek van zo veel waarde in de dienstverlening dat sindsdien de hele organisatie De Sociale Maatschap is getraind. Hulpverleners zijn opgeleid om zelf trainingen te geven en de training wordt gegeven aan collega’s van andere organisaties, waaronder alle buurtteam-organisaties in Amsterdam. Wat maakt deze training zo waardevol? De komende weken delen verschillende deelnemers hun ervaring. Deze keer vertelt Nikki Doorn haar ervaring.

Geen contact cliënten

Nikki Doorn is projectleider van schuldhulpverlening bij de gemeente Amsterdam. Samen met de buurtteams en bewindvoerders kijkt Nikki naar de best mogelijke manieren om de Amsterdammer van zijn of haar schulden af te helpen. Ze overlegt, monitort en verzorgt de processen in de samenwerking met de verschillende partners. De training Stress Sensitief Werken is in het leven geroepen om de cliënt en haar beweegredenen beter te begrijpen. Hoewel Nikki geen direct contact heeft met cliënten, is ze de training toch gaan volgen. “Aangezien de buurtteams met deze methode werken, vind ik het essentieel om te begrijpen hoe Stress Sensitief Werken werkt”, legt Nikki uit.

Echt luisteren

Daarnaast heeft het ook een positieve invloed op haar werkzaamheden. Wat goed en actief luisteren betekent, heeft Nikki geleerd tijdens de SSW-training. “Zodra er een probleem wordt besproken, is men geneigd om dit te koppelen aan eigen ervaringen en direct in de adviesmodus te schieten. Maar hierdoor luisteren we niet goed.” Door direct te adviseren, is de persoonlijke situatie, mogelijke multi-problematiek en de bijbehorende emotie van de verteller lang niet altijd bekend. Vervolgens is het gevaar dat de luisteraar al snel (foute) aannames maakt, en niet met een passende oplossing komt. Hierdoor kan de verteller zich lang niet altijd gehoord voelen en daardoor afhaken. Hierdoor blijft de problematiek bestaan.

Nieuwe energie

“Door écht te luisteren, voelen mensen zich gehoord en tijdens mijn werkzaamheden is dat soms genoeg.” Wat houdt goed luisteren dan in? “Vanuit Stress Sensitief Werken heb ik actief leren luisteren. Voor mij werkt het om in een gesprek te herhalen wat de verteller heeft gezegd. Nadat diegene is uitgepraat begin ik met: ‘Dus je vindt… en daardoor voel je…’‘’, legt Nikki uit. Een concreet voorbeeld is een gesprek dat ze laatst had met een van haar collega’s. Diegene zag een project totaal niet meer zitten, en wilde de handdoek in de ring gooien. Vervolgens is Nikki een gesprek aangegaan, heeft de luistertechniek toegepast en benadrukt wat er wél goed ging in het project. “Ik heb alleen maar geluisterd, doorgevraagd, en samengevat wat hij zei. Na een half uur praten, zag mijn collega het project weer helemaal zitten.” Aan het einde van dit gesprek kreeg Nikki te horen: “Wat fijn dat ik zo goed met je kan praten.”

We gebruiken cookies om onze site gebruiksvriendelijker te maken. Door onze site te gebruiken accepteer je cookies.