Vrijwilliger login

Bel De Sociale Maatschap: (020) 435 45 55
Annemiek over Stress Sensitief Werken: “Op weerstand kan nu ik goed anticiperen door het te benoemen”
Bel De Sociale Maatschap: (020) 435 45 55
Annemiek over Stress Sensitief Werken: “Op weerstand kan nu ik goed anticiperen door het te benoemen”

Annemiek over Stress Sensitief Werken: “Op weerstand kan nu ik goed anticiperen door het te benoemen”

Stress Sensitief Werken (SSW) is sinds de zomer van 2018 een begrip binnen De Sociale Maatschap. Deze training is ingericht om men in hun kracht te zetten. Het bleek van zoveel waarde binnen de dienstverlening dat de gehele organisatie is getraind, en nu ook de buurtteammedewerkers in Amsterdam deze training volgen. Wat maakt deze training zo waardevol? De komende weken delen verschillende deelnemers hun ervaring. Deze keer is Annemiek den Held aan het woord.

Annemiek den Held is ruim twintig jaar maatschappelijk werker.​ Ze is buurtteammedewerker bij het preventieteam (Vroeg) Eropaf in Noord. Dit team is opgericht om mensen met een betalingsachterstand vroegtijdig in beeld te krijgen, te benaderen, en hulp te bieden om ontruiming te voorkomen. Wat de SSW-training betekent voor haar? “Ik heb het gevoel dat het een verdieping is op mijn vakgebied. Veel methodiek is herkenbaar uit mijn opleiding ​en daarna gevolgde trainingen.

Aansluiting

Het sluit aan bij jarenlange werkervaring. De ​vernieuwde koppeling met verschillende wetenschappelijke onderbouwingen maakt het toepassen van de SSW-training interessant voor mijn werk”, legt Annemiek uit. Daarbij doelt ze bijvoorbeeld op wat stress doet met je brein. Dankzij de wetenschappelijke onderbouwing daarvan signaleert den Held eerder welke invloed stress heeft op gedrag. En wat er nodig is om gedragsverandering te bewerkstellingen. “Door alle facetten wordt het één geheel: de cirkel is rond.”

Weerstand

“De gelegenheid om je gesprekstechnieken verder te ontwikkelen geeft ook aan hoe je meer grip krijgt op je werkgebied.” Aangezien Annemiek soms onaangekondigd op de stoep staat bij haar cliënten, is niet iedereen blij met haar komst en ervaart ze weerstand. “Op die weerstand kan ik goed anticiperen door het te benoemen. Dan kom ik er bijvoorbeeld achter dat iemand geen goede ervaring heeft met eerdere hulpverlening. Mijn volgende stap is om in het gesprek te achterhalen wat ​de intrinsieke motivatie tot verandering of beweging is voor deze Amsterdammer.”

Intrinsieke motivatie

De methodiek in zo’n gesprek is essentieel: “Doordat je zo vanuit het perspectief van de ander praat, ga je dus kijken waar diegene naartoe wil.” Hierbij is de intrinsieke motivatie van de cliënt de leidraad.  Door op deze vraag in te spelen, hoopt Annemiek dat cliënten het probleem wél willen aanpakken. Het helpt ook om terugval in oud gedrag of uitval te signaleren en bespreekbaar te maken. “En dat is mijn passie en vak, die gedragsverandering.”

Ben je benieuwd naar meer informatie? Mail dan naar Suzanne Oehlen via, s.oehlen@buurtteamamsterdamzuid.nl en/of Marieke Jansen via, m.jansen@buurtteamamsterdamnoord.nl.

Wil je meer ervaringsverhalen lezen? Bekijk onze nieuwspagina!

We gebruiken cookies om onze site gebruiksvriendelijker te maken. Door onze site te gebruiken accepteer je cookies.