De Sociale Maatschap | Jaarverslag 2020

Het starten van een gezamenlijke ac�viteit op afstand: Telebakkie! Een alterna�ef in het kader van eenzaamheid bestrijding en vergrijzing. Veel (alleenstaande) ouderen hadden hun wekelijkse koffie-uurtje en andere gezellige bijeenkomsten… totdat corona kwam. Belletjes uit Noord verving het fysieke Bankje van der Pek in de strenge lockdown periode. Om in contact te blijven met de kwetsbare Amsterdammers hee� Gezond Noord de ac�viteit Noord aan Boord uitgevoerd. Door middel van opdrachten op kaartjes werden bewoners ges�muleerd te 'bewegen’ op thema's eigen regie, structuur, uitdaging en verbinding. Een theatrale Noorderpark Wandeling voor- en door Noorderlingen is georganiseerd in samenwerking met de Amsterdamse Toneelschool. Toneelschoolstudenten en buurtbewoners van Amsterdam Noord ontmoe�en elkaar op gepaste afstand. Voor vele bewoners de eerste keer dat zij toneelspeelden. Als voorbereiding op het traject Gezonde Leefs�jl Interven�e hee� Gezond Noord het Geïntegreerde Leefs�jl Interven�e (GLI) plus traject ontwikkeld en uitgevoerd. Dit in samenwerking met de health ba�le. Een grote groep kwetsbare bewoners hee� hieraan deelgenomen. 3.7 De Maaltijdservice De maal�jdservice is bedoeld voor ouderen die niet in staat zijn om zelf een gezonde maal�jd te bereiden of te bestellen, bijvoorbeeld door een krappe beurs, lichte demen�e of eenzaamheid. De maal�jdservice stelt mensen in staat langer zelfstandig thuis te wonen. Met name in dit bijzondere coronajaar is het van groot belang geweest, dat de maal�jdenservice is gecon�nueerd voor deze kwetsbare doelgroep. Voor de vrijwilligers die de maal�jden aan huis bezorgen en meteen even polsen of alles in orde is met de bewoners, is het een roerig jaar geweest door de coronaperikelen. Een aantal vrijwilligers die zelf tot de kwetsbare groep behoorde (boven de 80), is gestopt met het rondbrengen van maal�jden. Er hebben zich zeven nieuwe vrijwilligers aangemeld, waaronder ook mensen met een baan die �jdelijk werkloos waren. Toen de nood het hoogst was hebben ook medewerkers maal�jden rondgebracht. Inmiddels is er weer een vaste groep van zeven�en vrijwilligers ac�ef. Dit zijn bezorgers, maar ook huisbezoekers die uitleg en informa�e geven over de maal�jdservice. Al deze vrijwilligers komen bij cliënten thuis en hebben daardoor een unieke kans om bij mensen achter de voordeur te kijken. Ze zijn getraind om te signaleren of onze cliënten verdere ondersteuning vanuit Doras of Florijn civiel bewind nodig hebben. 24

RkJQdWJsaXNoZXIy OTI5Mzg=