De Sociale Maatschap | Jaarverslag 2020

3.5 Sociaal Raadslieden In totaal hebben wij intensieve hulp verleend aan 5640 unieke cliënten. De cliënten hebben in 2020 na een kleine aarzeling vanwege de eerste lockdown de sociaal raadslieden (SR) in 2020 goed kunnen vinden. De eerste lockdown viel midden in de periode van belas�ngaangi�e. SR hee� snel geschakeld en direct de dienstverlening coronaproof aangepast, zodat de meeste belas�ngaangi�es toch gewoon op �jd konden worden gedaan. Opmerkelijk was dat onze partners bij uitvoerende diensten van de overheid zoals de gemeente en SVB er erg lang over hebben gedaan om hun dienstverlening aan te passen. Medewerkers van deze instan�es waren slecht te bereiken. Dat bemoeilijkte het werk. De bereidheid van cliënten om over te stappen op digitaal aanleveren van benodigde documenten aan ons, bleek erg groot. Cliënten communiceren nu makkelijk via WhatsApp en kunnen via hun telefoon documenten ondertekenen. Ook bleek dat hulpvragen goed opgelost konden worden via videobellen. Halverwege het jaar groeide het aantal vragen die betrekking hadden op aanvragen WW en bijstand. In de loop van het jaar kwamen daar vragen over ontslag en einde contract bij en werden vragen gesteld over de coronaregelingen: TOGS, TOZO, TOFA, NOW en TVL. Vooral de TOZO en TVL zijn veelvuldig voor ondernemers aangevraagd. 917 922 1685 523 81 44 137 361 162 46 737 Oud-Noord Noord-West Noord-Oost De Pijp-Rivierenbuurt Oud-Zuid Buitenveldert-Zuidas Centrum Nieuw-West West Oost Zuid-Oost Onbekend 9 1 7 9 2 2 7 3 7 1685 523 361 46 137 162 81 4 4 25 Totaal: 5640 22

RkJQdWJsaXNoZXIy OTI5Mzg=