De Sociale Maatschap | Jaarverslag 2019

5. Intern 5.1 Huisvesting Huisvesting stelt letterlijk harde grenzen aan de werkomgeving. Op alle locaties wordt binnen de mogelijkheden gewerkt aan verbetering van de werkomgeving. Dat kan zijn door het aanbrengen van camerabeveiliging of, als er ruimte is, door het toevoegen van extra werkplekken. Wachtruimten, spreekkamers en werkruimten zijn op een aantal van onze locaties gemoderniseerd. Oude bureaus zijn vervangen door hoog-laag bureaus die elektrisch verstelbaar zijn. Medewerkers kunnen hierdoor dus verschillende werkhoudingen aan nemen. Al ons zitmeubilair is vernieuwd en voldoet aan de ARBO-eisen. Bovendien kunnen onze collega’s gebruik maken van zitballen, fietsstoelen en vlinderstoelen, die de afwisseling van werkhoudingen bevorderen. 5.2 ICT en informatiemanagement In 2019 zijn we overgegaan naar een nieuw ICT-platform. Halverwege het jaar is er gestart met een project om volledig te kunnen werken in the cloud. Gevolg hiervan was ook een hervorming van de afdeling ICT. We hebben de eerstelijns servicedesk uitbesteed en focussen ons intern meer op tweedelijns vraagstukken en procesmatige verbeteringen. Ons informatiemanagement is in 2019 met sprongen verbeterd. Niet alleen hebben we onze eigen databronnen gekoppeld, maar het is ons ook gelukt om externe bronnen vanuit het Centraal Bureau voor de Statistiek en de gemeente Amsterdam te koppelen aan onze eigen data. Dit levert ons waardevolle inzichten op waarmee we onze dienstverlening kunnen verbeteren. 5.3 Communicatie Zichtbaarheid Dit jaar stond communicatie in het teken van zichtbaarheid. Door middel van verschillende acties hebben wij onze zichtbaarheid weten te vergroten: een postercampagne in de buurt, plaatsing van stoepborden met posters voor onze panden en een magazine van PuurZuid, dat we hebben uitgebracht. Dit jaar zijn wij ook gestart met het uitbrengen van een nieuwsbrief voor buurtbewoners en zijn wij goedgekeurd voor Google Grants. Met deze beurs hebben wij maandelijks tienduizend euro budget te besteden aan Googleadvertenties. Op de PuurZuid-site is het aantal bezoekers ten opzichte van 2018 met ruim 38 procent gestegen. Voor de Doras-site is dit percentage 31. Samenwerking De samenwerking met de communicatieprofessionals van de andere maatschappelijke dienstverleners heeft dit jaar een enorme bloei gekend. Om meer Amsterdammers met geldproblemen te bereiken, hebben wij de handen ineengeslagen en content gemaakt voor onze onlinekanalen, waaronder Facebook en de websites. Het resultaat: video’s waarin hulpverleners vertellen hoe je hulp kunt krijgen en animatievideo’s waarin het proces van schuldhulpverlening wordt uitgelegd. Samen hebben wij 198.862 unieke personen bereikt en de video’s zijn meer dan een miljoen keer vertoond. Sinds april maken wij gebruik van een aanmeldformulier op de sites waarmee Amsterdammers met geldproblemen zich kunnen aanmelden. Dit is sindsdien ingevuld door 171 mensen in Noord en 157 in Zuid. 31 32 Budgetcoach Beryl deed mee met een videocampagne voor schuldhulpverlening. Zij vertelt in deze video over toeslagen en voorzieningen. Bekijk het hier.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTI5Mzg=